Selamat Menyambut Hari Ulangtahun Perkahwinan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, January 30, 2011

Jom Kenal Undang-undang Islam

Salam semua buat para pembaca yang budiman :). 

Alhamdulillah sejak sekian lama menyepi, hari ini ingin saya berkongsi dengan para pengunjung beberapa Istilah Undang-undang yang digunapakai dalam pentadbiran kehakiman syariah di Malaysia. Mudah-mudahan ianya dapat memberi info dan pengetahuan asas kepada kita semua insyAllah :). Antara istilah-istilah tersebut :

1. Plaintif : Seorang yang telah mengambil suatu tindakan undang-undang ke atas suatu pihak yang lain (defendan).

2. Defendan : Seorang yang diambil suatu tindakan undang-undang, maklumat ke atasnya : juga seorang yang dipertuduh dengan suatu kesalahan.
Selalunya di Mahkamah Syariah, pihak-pihak yang berurusan di sana membuat tuntutan yang berkaitan dengan hal ehwal rumahtangga. Seperti : Tuntutan Cerai, jika si suami atau isteri yang ingin memulakan apa-apa tindakan terhadap pasangannya di Mahkamah Syariah maka orang itu dipanggil sebagai Plaintif, manakala pasangannya sama ada si isteri atau suami disebut sebagai Defendan.

3. Saman : Suatu dokumen yang dikeluarkan dari Mahkamah Syariah yang mengarahkan orang yang namanya disebut di dalamnya supaya menghadirkan diri di hadapan hakim syarie atau pegawai mahkamah. 



Mahkamah Syariah selaku badan atau agensi yang diamanahkan oleh Allah atau Raja Pemerintah bagi melaksanakan tugas-tugas kehakiman syariah bagi pihaknya, maka panggilan atau saman itu menjadi kewajipan kepada pihak-pihak yang menerimanya untuk hadir bagi membantu melicinkan urusan pentadbiran syariah.

Ok, sehingga disini dulu. InsyAllah pada entry akan datang akan bersua kembali :) 

"Menegakkan Yang Hak Suatu Kewajipan Bersama"

No comments:

Post a Comment